Yrittävätkö nuo vanhukset tosiaan pilata minun kesälomani? Miettisivät vähän, mitä suustaan päästävät. Olen heille sanonut tässä viimeaikoina jo melkoisen useasti, että minullakin täytyy olla jotain sananvaltaa itseäni koskeviin asioihin. Despoottiäitini mielestä minä en voi jäädä yksin kotiin siksi aikaa, kun he lomailevat mökillä. Joten minun on tultava sinne mukaan. Ei siinä mitään, mökit on ihan jees. Ainakin kerran vuodessa. Mutta viikkotolkulla siellä jumalan selän takana kaukana kaikesta sivistyksestä istuskelu ilman kavereita ei todellakaan saa minua hyppimään riemusta. Ja jos en mökille lähde, minun on hommattava itselleni töitä niin voimme kaikki pysyä kotona. Haloo, minulla on loma! Ymmärrän toki, että jos haluan rahaa, en aina voi olla vinkumassa sitä porukoilta. Joten on tehtävä jotain sen eteen. Mutta eikö riitä, että olen tälle kesälle tienannut jo kaksi ja puoli sataa euroa? Enkö muka saisi vähän hengähtää?

Nähtävästi en. Se on jokotai, ehdot sanellaan ja minun on vain tukittava suuni ja tultava kiltisti perässä. Eristäydyttävä täysin muusta maailmasta ja alistuttava diktaattoreiden valtaan. Joko mökki, työt tai sukulaisten luokse. Ovat jo tehneet tarkan aikataulunkin siitä, milloin missäkin ollaan. Kaverin, yhden kaverin saan ottaa vähäksi aikaa mökille mukaan, muttei koko ajaksi. Kaikki kaverini ovat täällä ja minut raahataan kökkimään mökille. Tai ajelemaan vaunun kanssa pitkin poikin Suomea. Miksei kerrankin voisi olla vain kotona? Viimeinen kesäni tällä kylällä vanhojen ystävien kanssa. Olisiko liikaa vaadittu, että saisin viettää sen kotona niinkuin tahdon?

En ymmärrä, miksen voisi muka olla yksinäni kotona? Onhan veljenikin tuossa yksiössä seinän takana. Eikä mielestäni ole mitään syytä epäillä, etten tulisi täällä yksinäni toimeen. Päin vastoin, varmasti paremmin ilman noita kahta. Ja kun esitän oman mielipiteeni perusteluineen, heiltä loppuvat keinot ja heitetään ikäkortit peliin. "Sinä olet alaikäinen ja teet tasan tarkkaan niinkuin minä sanon ja pidät suusi kiinni!!!" So what, niin olen. Ei se silti oikeuta heitä tekemään täysin mielivaltaisia päätöksiä MINUN lomastani keskenään. Sen jälkeen alkaa kauhea yleistys. "Kaikki muutkin käyvät töissä eivätkä lorvi vain ympäriinsä, ei kukaan muukaan sinun ikäisesi saa tehdä mitä mieleen juolahtaa tai jäädä yksin kotiin kesäksi!!!"

Alkaa pikkuhiljaa hermot menemään. Saavatko ne kenties tästä jotain kiksejä? Ei niillä itselläänkään ole mukavaa katsella, kun minä murjotan jossain nurkassa ja olen yrmynä koko loman ja tiuskin kaikesta kaikille. Miksi ei voi tehdä jotain sellaista, mikä sopii hyvin kaikille? Minä vain en yksinkertaisesti kestä nujuta mökillä koko helvetin kesää sääskien syötävänä. Ja ei minua töihinkään enää voi pakottaa, tienasin sen verran rahaa mitä tarvitsinkin ja jos se riittää minulle, sen pitäisi riittää muillekin. Sitten valitetaan, että kun mikään ei kelpaa ja aina minä kitisen. Ei toki ole aihettakaan.

Auttakee!!